Empirikompetence:
(observation og beskrivelse, eksperimentere, klassifikation, manuelle færdigheder, dataindsamling
og -behandling, sikkerhed, vurdering af usikkerhed
og hensigtsmæssighed, kritisere metoder, generalisering
mellem praksis og teori)
Repræsentationskompetence:
(symboler og repræsentationer, iagttage, præsentere, skelne og skifte mellem forskellige
repræsentationsniveauer, analysere, forstå forklaringskraft,
abstrahere, reducere)
Modelleringskompetence:
(problemformulere, opstille,
skelne mellem model og virkelighed, reducere, analysere,
præcisere, anvende hensigtsmæssigt, verificere, falsificere,
bestemme kausalitet, kritisere, videreudvikle)
Perspektiveringskompetence:
(indre sammenhæng, sammenhæng
med ikke-naturfag, historisk/kulturel sammenhæng,
relation til den nære og den fjerne omverden,
reflektere over naturvidenskabernes og teknologiens roller
i samfundsudvikling, kritisk vurdere naturfaglig viden
i forhold til anden viden)